Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

26/2016

 

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

 

 

06.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

06.09.2016 15:00 - 16:12

 

 

Kokouspaikka

Elimäenkatu 5

Läsnä

Jäsenet

Koulumies, Terhi

puheenjohtaja

Landén, Maria

saapui 15:08, poissa: 349-353 §

Paananen, Eija

saapui 15:09, poissa: 349-353 §

Pasterstein, Dennis

 

Rguibi, Mariam

saapui 15:16, poissa: 349-354 §

Sahlberg, Pörrö

 

Heinämies, Jussi

varajäsen

Kostiainen, Aura

varajäsen

Wirén, Maija

varajäsen

Muut

Kivekäs, Otso

kaupunginhallituksen varaedustaja

Forsman, Jukka

tulosryhmän johtaja

Henttonen, Pekka

osastopäällikkö

Hyvärinen, Silja

osastopäällikkö

Saarinen, Raimo K

kaupungininsinööri

von Knorring, Maria

viestintäpäällikkö, tiedottaja

Jokinen, Kristiina

lakimies

Islander, Päivi

projektipäällikkö
Läsnä: 357 §

Puheenjohtaja

Terhi Koulumies

349-357 §

Esittelijät

Raimo K Saarinen

kaupungininsinööri
349-354 §

Silja Hyvärinen

osastopäällikkö
355-357 §

Pöytäkirjanpitäjä

Kristiina Jokinen

lakimies
349-357 §

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500

Elimäenkatu 5

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058890

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alvnro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38674

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

26/2016

 

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

 

 

06.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

§

Asia

 

349

Ki/1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

350

Ki/2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

351

Ki/3

Ilmoitusasiat

352

Ki/4

Lautakunnan alaisten viranhaltijoiden päätösten seuranta

353

Ki/5

Yleisten töiden lautakunnan esitys kaupunginhallitukselle rakennusviraston hallinto-osaston osastopäällikön avoimen viran hoitajan ottamisesta määräajaksi

354

Ki/6

Yleisten töiden lautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuustoaloitteesta, jossa esitetään Natsi-Saksalle luovutettujen kahdeksan juutalaisen muistamista

355

Ko/1

Yleisökäymälöiden ylläpitopalvelusopimus 2016−2024, toimittajan valinta

356

Ko/2

Käskynhaltijantien rakentaminen, urakoitsijan valinta, Helsingin kaupungin rakentamispalvelu (Stara), kokonaishinta 1 400 000 euroa (alv 0 %)

357

Ko/3

Yleisten töiden lautakunnan lausunto Thomas Wallgrenin ja 27 muun valtuustoaloitteesta Haaganpuron ja sen taimenkannan elvyttämiseksi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500

Elimäenkatu 5

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058890

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alvnro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38674

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

26/2016

1 (31)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ki/1

 

06.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 349

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla yleisten töiden lautakunta päätti valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Heinämies ja Wirén sekä varatarkastajiksi jäsenet Sahlberg ja Pasterstein.

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Yleisten töiden lautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

Samalla yleisten töiden lautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Möller ja Rguibi sekä varatarkastajiksi jäsenet Sahlberg ja Pasterstein.

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500

Elimäenkatu 5

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058890

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alvnro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38674

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

26/2016

1 (31)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ki/2

 

06.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 350

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500

Elimäenkatu 5

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058890

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alvnro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38674

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

26/2016

1 (31)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ki/3

 

06.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 351

Ilmoitusasiat

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti merkitä tiedoksi.

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginhallitus

Khs  29.8.2016 Ryj/1

Kaupungin viranomaisten päätösten seuraaminen

Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 34 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:

yleisten töiden lautakunta 23.8.2016

Päätöstiedote nro 29

Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja

Kaj 29.8.2016 § 64

Kaupunginvaltuuston päätös 26.8.2015 ja Helsingin hallinto-oikeuden päätös 23.6.2016 asemakaava-asiassa (nro 12272, Länsisatama, Terassitalokortteli)

HEL 2011-006089 T 10 03 03

Linkki päätökseen

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500

Elimäenkatu 5

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058890

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alvnro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38674

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

26/2016

1 (31)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ki/4

 

06.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 352

Lautakunnan alaisten viranhaltijoiden päätösten seuranta

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti, että rakennusviraston viranhaltijoiden päätöksiä ajalta 25.‒31.8.2016 ei oteta lautakunnan käsiteltäväksi.

Kaupungininsinööri 30.8.2016 § 37

Katu- ja puisto-osasto
Osastopäällikkö 29.8.2016 § 20

Palveluosasto
Alueidenkäyttö, toimistopäällikkö PAK 30.8.2016 § 394‒397

Lisäksi yleisten töiden lautakunta päätti, että rakennusviraston viranhaltijan päätöstä 13.6.2016 ei oteta lautakunnan käsiteltäväksi.

Palveluosasto
Alueidenkäyttö, toimistopäällikkö PAK 13.6.2016 § 276

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Oheismateriaali

1

Kaupungininsinööri viranhaltijan pöytäkirja 30.08.2016/37

2

Osastopäällikkö viranhaltijan pöytäkirja 29.08.2016/20

3

Toimistopäällikkö PAK viranhaltijan pöytäkirja 30.08.2016/394

4

Toimistopäällikkö PAK viranhaltijan pöytäkirja 30.08.2016/395

5

Toimistopäällikkö PAK viranhaltijan pöytäkirja 30.08.2016/396

6

Toimistopäällikkö PAK viranhaltijan pöytäkirja 30.08.2016/397

7

Toimistopäällikkö PAK viranhaltijan pöytäkirja 13.06.2016/276

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500

Elimäenkatu 5

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058890

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alvnro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38674

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

26/2016

1 (31)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ki/5

 

06.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 353

Yleisten töiden lautakunnan esitys kaupunginhallitukselle rakennusviraston hallinto-osaston osastopäällikön avoimen viran hoitajan ottamisesta määräajaksi

HEL 2016-009503 T 01 01 01 01

Esitys

Yleisten töiden lautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallituksen 21.3.2016 § 250 johtamisjärjestelmän uudistamista koskevan kaupunginvaltuuston 16.3.2016 § 78 tekemän päätöksen täytäntöönpanopäätöksen mukaisesti, ei 1.11.2016 vapautuvaa rakennusviraston hallinto-osaston osastopäällikön virkaa ole tarkoituksenmukaista tässä vaiheessa julistaa haettavaksi.

Lisäksi yleisten töiden lautakunta esitti, että kaupunginhallitus päättää ottaa maatalous- ja metsätieteiden maisteri ********** hoitamaan rakennusviraston hallinto-osaston osastopäällikön avointa virkaa 5 300,58 euron mukaisin kokonaiskuukausipalkkaeduin 1.11.2016 alkaen enintään 31.5.2017 asti.

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Lisätiedot

Tuula M Mäkelä, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 310 38401

tuula.m.makela(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Kaupunginhallitus

 

Rakennusvirasto, henkilöstöyksikkö

 

Avoimen viran hoitajaksi esitetty

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Esitysehdotus

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Oikeustieteen kandidaatti Antti Hietalalle on myönnetty kaupunginhallituksen päätöksellä 13.6.2016 § 597 ero rakennusviraston hallinto-osaston osastopäällikön virasta (vakanssi nro 052100) 1.11.2016 alkaen.

Hallintosäännön 12 §:n mukaan viran haettavaksi julistamisesta päättää se viranomainen, joka ottaa viranhaltijan avoinna olevaan virkaan. Rakennustoimen johtosäännön 15 §:n mukaisesti osaston päällikön ottaa kaupunginhallitus yleisten töiden lautakunnan annettua hakijoista lausuntonsa.

Kaupunginhallitus on 21.3.2016 johtamisjärjestelmän uudistusta koskevassa kaupunginvaltuuston 16.3.2016 § 78 tekemän päätöksen täytäntöönpanopäätöksessä linjannut, ettei vapautuvia virasto- ja tai osastopäälliköiden virkoja täytetä toistaiseksi, vaan ne hoidetaan määräaikaisjärjestelyin enintään toimialamallin alkamisaikaan saakka 31.5.2017.

Hallintosäännön 15 §:n mukaan avoimen viran määräaikaisen hoitajan ja hänen palkkauksensa määrää virkasuhteeseen ottava viranomainen.

Rakennustoimen johtosäännön 14 §:n perusteella hallinto-osaston osastopäällikön kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto sekä kokemusta hallinto- ja johtamistehtävistä.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 4 §:n mukaan virkasuhteeseen voidaan ottaa ilman julkista hakumenettelyä, kun kysymyksessä on avoinna olevaan virkasuhteeseen ottaminen määräajaksi. Viranhaltija voidaan ottaa virkaan määräajaksi avoinna olevaan virkasuhteeseen kuuluvien tehtävien hoidon järjestämiseksi.

Virasta maksettava kokonaispalkka 5300,58 euroa määräytyy Helsingin kaupungin johdon palkkausjärjestelmän vaativuusluokan 19 mukaisesti. Vaativuusluokassa 19 maksettava kokonaispalkkahaarukka on 5174,02 – 7464,54 euroa kuukaudessa.

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Lisätiedot

Tuula M Mäkelä, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 310 38401

tuula.m.makela(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Kaupunginhallitus

 

Rakennusvirasto, henkilöstöyksikkö

 

Avoimen viran hoitajaksi esitetty

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500

Elimäenkatu 5

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058890

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alvnro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38674

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

26/2016

1 (31)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ki/6

 

06.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 354

Yleisten töiden lautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuustoaloitteesta, jossa esitetään Natsi-Saksalle luovutettujen kahdeksan juutalaisen muistamista

HEL 2016-006925 T 00 00 03

Lausunto

Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunginhallitukselle Natsi-Saksalle luovutettujen kahdeksan juutalaisen muistamista koskevasta valtuustoaloitteesta seuraavan lausunnon:

Yleisten töiden lautakunta pitää muistomerkkiä koskeva aloitetta kannatettavana ja katsoo, että kaupungin osallistuminen aloitteessa mainittuun kansainväliseen kunnianosoitukseen on tärkeää.

Yleisten töiden lautakunta kuitenkin kiinnittää huomiota kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978) mukaiseen kunnan lakisääteiseen velvollisuuteen huolehtia kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta ja kadun pitämisestä liikenteen tarpeiden edellyttämässä kunnossa ja toteaa, että muistomerkkilaatat olisi syytä asentaa kadun tasoon. Mikäli kadulle asennetaan kadun pinnasta ulkoneva laatta, vaarana saattavat olla paitsi kaatumisvahingot, myös katutilan esteettömyyden vaarantuminen.

Lisäksi lautakunta katsoo, että laattojen asennuksessa on huomioitava mahdollisuudet kunnossa- ja puhtaanapitotoimenpiteiden asianmukaiseen suorittamiseen ja muistolaattojen vahingoittumisvaara kadunhoitotöiden vuoksi. Edellä mainittujen seikkojen vuoksi yleisten töiden lautakunta katsoo, että muistomerkin suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaavan tahon olisi tarpeen sopia rakennusviraston kanssa muistomerkin tarkemmasta sijoittamisesta sekä yllä- ja kunnossapitoon liittyvistä seikoista. 

Yleisten töiden lautakunta toteaa vielä, että mikäli muistolaatat sijoitetaan alueelle, joka ei kuulu kaupungin kokonaisvastuuhoidon piirin, olisi asianomaista kiinteistöä asiassa syytä kuulla, sillä kiinteistön edustalle sijoitetut muistomerkit saattavat vaikuttaa myös tontinomistajan velvollisuuksiin.

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Lisätiedot

Suvi Kokkonen, lakimies, puhelin: 310 39952

suvi.kokkonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuustoaloite

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Valtuutettu Mika Ebeling on 8.6.2016 tehnyt 18 valtuutetun allekirjoittaman valtuustoaloitteen kompastuskivistä Natsi-Saksalle luovutettujen kahdeksan juutalaisen muistoksi. Kaupunginhallitus on pyytänyt yleisten töiden lautakunnan lausuntoa 28.9.2016 mennessä.

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Lisätiedot

Suvi Kokkonen, lakimies, puhelin: 310 39952

suvi.kokkonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuustoaloite

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500

Elimäenkatu 5

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058890

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alvnro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38674

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

26/2016

1 (31)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ko/1

 

06.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 355

Yleisökäymälöiden ylläpitopalvelusopimus 2016−2024, toimittajan valinta

HEL 2015-011710 T 02 08 02 00

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti oikeuttaa katu- ja puisto-osaston tekemään yleisökäymälöiden ylläpitopalvelusopimuksen vuosille 2016−2024 sekä sopimukseen sisältyvälle, mahdolliselle käymäläkohtaiselle jatkosopimuskaudelle kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Hellman's Production Oy:n kanssa. Sopimukseen sisältyvien käymälöiden kokonaismäärä sopimuskaudella on enintään 23+1 kappaletta.

Tilaajan ja rahoitusyhtiön välillä olevan käymäläkohtaisen leasing- sopimuksen jälkeen tilaaja ja ylläpitopalvelun toimittaja voivat sopia ylläpitopalvelun jatkamisesta käymäläkohtaisesti. Leasing-sopimusten aikainen ylläpitokustannus tulee olemaan kokonaisuudessaan 470 000 euroa (alv 0 %). Leasing-sopimusten aikaisen ylläpidon ja mahdollisten jatkosopimusten tarjouksen mukainen käymäläkohtainen kuukausihinta on 750 euroa (alv 0 %).

Käsittely

Esittelijän muutos: Tekninen korjaus liitteeseen 3 kohdassa 9 "Esitys toimittajan valinnasta": luku 55 (vertailupistemäärä) korjataan luvuksi 72,7.

Esittelijä

osastopäällikkö

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Ari-Pekka Muilu, projektipäällikkö, puhelin: 310 39657

aripekka.muilu(a)hel.fi

Liitteet

1

Hinta- ja laatuvertailu, uusi yleisökäymälöiden ylläpito, 2016-2024

2

Laatukriteerien pisteytysmenettely 6 7.2016

3

Uusi yleisökäymälöiden ylläpito 2016-2024 pöytäkirja tarjousten käsittely

4

Uusi yleisökäymälöiden ylläpito 2016-2024 pöytäkirja tarjousten käsittely, allekirjoitettu

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, yleisten töiden lautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, yleisten töiden lautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Hallinto-osasto

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Helsingin kaupungin rakennusvirasto vastaa kaupungin julkisten käymälöiden verkostosta, sen ylläpidosta ja kehittämisestä. Tällä hetkellä käytössä on yhteensä 38 City-käymälää, sekä yksi Sofiankadulla kiinteistössä sijaitseva, rahastajapalvelulla varustettu yleisökäymälä. Nykyiset City-käymälät on hankittu vuokraus- tai leasingpalveluna, johon sisältyy käymälän ylläpitopalvelu. Nyt kilpailutetun hankintasopimuksen kautta on tarkoitus hankkia ylläpitopalvelu (tekninen ylläpito ja siivous) 24:lle City-käymälälle, jotka on otettu käyttöön vuosina 2006−2014. Sopimus tulee olemaan voimassa käymäläkohtaisesti vähintään muutamasta kuukaudesta kahdeksaan vuoteen. Käymäläkohtainen ylläpitoaika määräytyy tilaajan ja rahoituslaitoksen välisen käymäläkohtaisen vuokraussopimuksen jäljellä olevan keston perusteella. Keskimääräinen 24 käymälän ylläpitoaika tulee olemaan vähintään noin kaksi vuotta.

Perustelu ylläpidon kilpailutukselle

Katu- ja puisto-osasto teki 3.10.2006 päivätyn ja allekirjoitetun sekä 19.5.2011 päivätyn ja 24.5.2011 allekirjoitetun sopimuksen yleisökäymälöiden ylläpidon hankinnasta 2011 Oy Shippax Ltd:n kanssa. Oy Shippax Ltd asetettiin konkurssiin 3.6.2014 Varsinais-Suomen käräjäoikeuden päätöksellä numero 14/18629. Oy Shippax Ltd:n konkurssipesä ilmoitti 6.6.2014 olevansa valmis jatkamaan edellä mainittuja sopimuksia. Muutossopimukset allekirjoitettiin 24.6.2014 ja 3.7.2014 ja ne tulivat voimaan 24.6.2014. Osastopäällikkö päätti 25.7.2014 § 12 hyväksyä Oy Shippax Ltd:n konkurssipesän kanssa 24.6.2014 ja 3.7.2014 allekirjoitettujen muutossopimusten siirtämisen High Gienic Oy:lle. Edelleen osastopäällikkö päätti 13.8.2014 § 13 allekirjoittaa yleisökäymälöiden ylläpitoa koskevan muutossopimuksen, jolla sopijapuoleksi Oy Shippax Ltd:n konkurssipesän sijaan tuli High Gienic Oy.

Yleisiä käymälöitä valmistava yritys Hellman’s Production Oy teki osastopäällikön päätöksistä 25.7.2014 § 12 ja 13.8.2014 § 13 valituksen markkinaoikeuteen. Markkinaoikeus määräsi 25.9.2015 (652/15) Helsingin kaupungin ja High Gienic Oy:n välisen 11.8.2014 päivätyn yleisökäymälöiden ylläpitoa koskevan sopimuksen tehottomaksi 1.1.2016 alkaen sekä kumosi katu- ja puisto-osaston osastopäällikön päätökset 25.7.2014 § 12 ja 13.8.2014 § 13 vastaavilta osin. Markkinaoikeuden päätöksen jälkeen prosessi kilpailutuksesta käynnistettiin välittömästi.

Kilpailutuksen perusteella uudeksi toimittajaksi kaupungininsinöörin päätöksellä 15.12.2015 § 43 valittiin Hellman’s Production. Tästä päätöksestä toinen tarjoaja High Gienic Oy teki valituksen markkinaoikeuteen, jonka jälkeen kaupungininsinöörin päätöksellä 27.1.2016 § 5 hankinta keskeytettiin.

Hankintamenettely

Tarjouskilpailusta ilmoitettiin EU-menettelyn edellyttämällä tavalla 7.8.2016. Hankinta toteutettiin avoimena hankintamenettelynä. Määräaika tarjousten tekemiselle päättyi 22.8.2016 klo 12:00. Ylläpitopalveluun sisältyy käymälöiden siivous sekä tekninen kunnossapito ilkivaltakorjauksineen. Kaupungin vastuulla on vesi, sähkö ja puhelinliikenteen maksujen maksaminen. Lisäksi kaupunki vastaa kokonaisuudessa siitä, mikäli käymälä tuhoutuu korjauskelvottomaksi. Korjauskelvottomuus tulee kyseeseen mikäli yksittäisen tapauksen (onnettomuus tai ilkivalta) aiheuttamat korjauskustannukset olisivat yli 10 000 euroa.

Ylläpitopalveluita on mahdollista jatkaa käymäläkohtaisen leasing-sopimusajan jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Sopimuksen arvioidaan päättyvän kokonaisuudessaan vuonna 2024, jolloin viimeisenkin käymälän vuokraussopimus tilaajan ja rahoitusyhtiön välillä päättyy.

Tarjoukset

Määräaikaan mennessä tarjoukset jättivät Hellman's Production Oy sekä High Gienic Oy. Toimittajan valintaperusteena oli tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 80 % ja laadun 20 %.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten käsittely oli kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa avattiin tarjouksen laatuaineiston sisältävä kuori. Tarjoajien soveltuvuus ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin. Molemmat tarjoajat täyttivät asetetut vaatimukset. Laatuarvioinnin perusteena oli tarjouspyynnön liitteenä 2 ollut kuvaus arviointitekijöistä.

Tarjouksille annettiin laatupisteet tarjouspyynnön mukaisesti.

Molempien tarjousten osalta todettiin, että ne täyttivät laatukriteerien minimipistevaatimuksen.

Toisessa vaiheessa tehtiin hintapisteytys.

Liitteessä 1 "tarjousten pisteytys" on esitetty tarjousten vertailu, jossa Hellman's Production Oy on sekä hinta- että laatupisteytyksessä ykkönen.

Kustannukset

Rakennusviraston ylläpitopalveluhankinnan kustannus 24:lle City-käymälälle keskimääräisen sopimuskauden pituuden ollessa 2,1 vuotta on yhteensä noin 470 000 euroa (alv 0%). Leasing-sopimusten aikaisen ylläpidon ja mahdollisten jatkosopimusten tarjouksen mukainen käymäläkohtainen kuukausihinta on 750 euroa (alv 0 %). Summassa ei ole huomioitu mahdollisia kustannustason muutoksia, joita voivat olla vuosittaiset indeksiin perustuvat muutokset ylläpidon hinnan osalta sekä mahdolliset sopimuskausien pitenemiset. Kustannusten lasku uuden sopimuksen myötä tulee olemaan vuodessa noin 18 000 euroa (alv 0 %), joka on suhteellisena muutoksena 25 % pienempi kuin voimassa oleva hinta.

Esittelijä

osastopäällikkö

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Ari-Pekka Muilu, projektipäällikkö, puhelin: 310 39657

aripekka.muilu(a)hel.fi

Liitteet

1

Hinta- ja laatuvertailu, uusi yleisökäymälöiden ylläpito, 2016-2024

2

Laatukriteerien pisteytysmenettely 6 7.2016

3

Uusi yleisökäymälöiden ylläpito 2016-2024 pöytäkirja, tarjousten käsittely

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, yleisten töiden lautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoajat

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, yleisten töiden lautakunta
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Hallinto-osasto

Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3

Päätöshistoria

Rakennusvirasto Katu- ja puisto-osasto Ylläpitotoimisto Toimistopäällikkö KYT 25.05.2016 § 8

HEL 2015-011710 T 02 08 02 00

Päätös

Katu- ja puisto-osaston ylläpitotoimiston toimistopäällikkö päätti tilata yleisökäymälöiden ylläpitopalvelun Hellman's Production Oy:ltä hankintalain 93 §:n mukaisena hankinnan väliaikaisena järjestelynä. Hankinnan väliaikainen järjestely kestää kauintaan siihen asti, kunnes uuden kilpailutuksen perusteella tehtävä hankintapäätös on lainvoimainen.

Väliaikaisen ylläpitopalvelun arvioitu päättymisajankohta on 30.8.2016 ja palvelun arvioitu kokonaishinta on enintään 200 000 euroa (alv 0 %).

Sopimus tehdään ehdoin, että se purkautuu välittömin vaikutuksin kun uuden hankintapäätöksen mukainen hankintasopimus on allekirjoitettu.

Päätöksen perustelut

Vuonna 2015 järjestetyn tarjouskilpailun kohteena oli vuosina 2006–2014 käyttöönotettujen yleisökäymälöiden ylläpitopalvelu. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä ja kysymyksessä oli EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi 4.11.2015 TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa.

Määräaikaan mennessä saatiin tarjoukset High Gienic Oy:ltä ja Hellman´s Production Oy:ltä.

Kaupungininsinööri päätti 15.12.2015 § 43 yleisökäymälöiden ylläpitopalvelusopimuksen tekemisestä vuosille 2016-2024 kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Hellman´s Production Oy:n kanssa.

Päätöksestä valitettiin markkinaoikeuteen ja hankinta keskeytettiin kaupungininsinöörin päätöksellä 27.1.2016 § 5.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli ristiriitaista ja virheellistä tietoa koskien käymäläyksiköiden omistuksen siirtymistä ylläpidon palveluntoimittajalle sopimuksen päättyessä. Tämän vuoksi tarjouspyynnön perusteella ei ole ollut mahdollista saada keskenään vertailukelpoisia tarjouksia. Tarjouspyynnön virheellisyyttä ei ollut mahdollista korjata kuin keskeyttämällä hankinta.

Hankintalain 93 § mukaan, jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti tilaamalla sen hankintamenettelyyn osallistuneelta tai aiemmalta toimittajalta, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi.

Käymäläpalveluiden ylläpitämiseksi on välttämätöntä järjestää palvelu väliaikaisesti siihen saakka kunnes uuden kilpailutuksen perusteella valitun toimittajan kanssa voidaan tehdä sopimus.

Hankinnasta tullaan järjestämään uusi kilpailutus touko−kesäkuun 2016 aikana.

Lisätiedot

Ari-Pekka Muilu, projektipäällikkö, puhelin: 310 39657

aripekka.muilu(a)hel.fi

 

Rakennusvirasto Kaupungininsinööri 27.01.2016 § 5

HEL 2015-011710 T 02 08 02 00

Päätös

Kaupungininsinööri päätti keskeyttää yleisökäymälöiden ylläpitopalvelua vuosille 2016−2024 koskevan hankinnan sekä samalla kumota päätöksensä 15.12.2015 § 43 yleisökäymälöiden ylläpitopalvelusopimuksen tekemisestä vuosille 2016−2024 kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Hellman's Production Oy:n kanssa.

Päätöksen perustelut

Tarjouskilpailun kohteena oli vuosina 2006–2014 käyttöönotettujen yleisökäymälöiden ylläpitopalvelu. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä ja kysymyksessä oli EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi 4.11.2015 TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa.

Määräaikaan mennessä saatiin tarjoukset High Gienic Oy:ltä ja Hellman´s Production Oy:ltä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli ristiriitaista ja virheellistä tietoa koskien käymäläyksiköiden omistuksen siirtymistä ylläpidon palveluntoimittajalle sopimuksen päättyessä. Tämän vuoksi tarjouspyynnön perusteella ei ole ollut mahdollista saada keskenään vertailukelpoisia tarjouksia. Tarjouspyynnön virheellisyyttä ei ole mahdollista korjata kuin keskeyttämällä hankinta. Hankinnasta tullaan järjestämään uusi kilpailutus.

Hankintalain 73 a §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Edellä esitetyn mukaisesti hankinnan keskeyttämiselle on ollut hankintalaissa tarkoitettu todellinen ja perusteltu syy.

Rakennusvirasto Kaupungininsinööri 15.12.2015 § 43

Lisätiedot

Ari-Pekka Muilu, projektipäällikkö, puhelin: 310 39657

aripekka.muilu(a)hel.fi

 

Yleisten töiden lautakunta 12.01.2016 § 6

HEL 2015-011710 T 02 08 02 00

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti merkitä tiedoksi kaupungininsinöörin päätöksen 15.12.2015 § 43, koskien yleisökäymälöiden ylläpitopalvelusopimuksen 2016–2024 tekemistä kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Hellman´s Production Oy:n kanssa, hankinnan kokonaisarvo noin 2,3 milj. euroa.

Esittelijä

kaupungininsinööri

Raimo K Saarinen

Lisätiedot

Ari-Pekka Muilu, projektipäällikkö, puhelin: 310 39657

aripekka.muilu(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500

Elimäenkatu 5

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058890

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alvnro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38674

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

26/2016

1 (31)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ko/2

 

06.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 356

Käskynhaltijantien rakentaminen, urakoitsijan valinta, Helsingin kaupungin rakentamispalvelu (Stara), kokonaishinta 1 400 000 euroa (alv 0 %)

HEL 2016-009266 T 02 08 02 01

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti oikeuttaa katu- ja puisto-osaston investointitoimiston tilaamaan Käskynhaltijantien rakentamiseen liittyvät työt välillä Kisällinpolku–Lämpökuja Helsingin kaupungin rakentamispalvelulta (Stara) 1 400 000 euron arvonlisäverottomaan urakkahintaan.

Lisäksi yleisten töiden lautakunta päätti oikeuttaa katu- ja puisto-osaston investointitoimiston käyttämään urakassa mahdollisesti esiintyviin lisä- ja muutostöihin sekä tilauksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin arvonlisäverottomana enintään 140 000 euroa.

Esittelijä

osastopäällikkö

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Jarkko Karttunen, projektinjohtaja, puhelin: 310 38360

jarkko.karttunen(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarjous 3.8.2016 ja 12.8.2016

2

Tarjous 3.8.2016 ja 12.8.2016 (julkaisuversio)

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, yleisten töiden lautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoaja

 

Talouspalvelut

Liite 1
Liite 2

Valmistelija

 

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Yleistä rakennuskohteesta

Kaupunkisuunnittelulautakunta on hyväksynyt Oulunkylän liikenneturvallisuussuunnitelman 23.10.2012 § 365. Liikenneturvallisuussuunnitelman pohjalta on laadittu Käskynhaltijantien katusuunnitelmat välillä Mestarintie–Siltavoudintie ja Liukumäentie–Lämpökuja, jotka yleisten töiden lautakunta on hyväksynyt 26.5.2015 § 260.

Koska Raide-Jokeri -hankkeen suunnittelu on alkamassa ja sen toteutusajankohta on siirtynyt aiemmaksi kuin katusuunnitelmia laadittaessa on ajateltu, jätetään urakassa toteuttamatta ne muutokset, jotka on suunniteltu Käskynhaltijantielle välille Tuusulanväylä–Norrtäljentie. Käskynhaltijantie välillä Tuusulanväylä–Norrtäljentie suunnitellaan uudelleen Raide-Jokerin suunnittelun yhteydessä. Urakkaan sisältyy kuitenkin Käskynhaltijantien pohjoisreunan jalkakäytävän ja pyörätien rakentaminen välillä Kisällinpolku–Norrtäljentie. Tämä on välttämätöntä toteuttaa keväällä 2016 Käskynhaltijantien pohjoispuolelle avatun päivittäistavarakaupan kulkuyhteyksien takia. Urakassa toteutettavat työt on rajattu siten, että urakassa rakennettavia alueita ei tarvitse rakentaa uudelleen raidejokerin toteuttamisen yhteydessä.

Urakkaan sisältyvien töiden on määrä olla valmiina kokonaisuudessaan kesäkuussa 2017.

Kustannukset

Katu- ja puisto-osasto on pyytänyt Helsingin kaupungin rakentamispalvelun (Stara) kaupunkitekniikan rakentamisen yksiköltä urakkatarjousta Käskynhaltijantien rakentamisesta välillä Mestarintie–Lämpökuja tarjouspyynnöllä 8.7.2016.

Stara on antanut katu- ja puisto-osastolle rakentamisesta kiinteähintaisen urakkatarjouksen kahdessa osassa: tarjous 3.8.2016, Käskynhaltijantien rakentaminen välillä Liukumäentie–Lämpökuja kiinteään kokonaishintaan 212 000 euroa (alv 0 %) ja tarjous 12.8.2016 Käskynhaltijantien rakentaminen välillä Mestarintie (Kisällinpolku)–Siltavoudintie kiinteään kokonaishintaan 1 188 000 euroa (alv 0 %), yhteensä 1 400 000 euroa (alv 0 %). Suunnitteluvaiheen urakkahinnan kustannusarvio oli 1 311 082,50 euroa (alv 0 %). Staran tarjous ylittää kustannusarvion alle 7 %.

Katu- ja puisto-osasto on varautunut Käskynhaltijantien rakentamiseen vuoden 2016 toimintasuunnitelmassa ja vuoden 2017 talousarvioehdotuksessa.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 09 perusparantaminen ja liikennejärjestelyt, alakohdasta liikennejärjestelyt.

Esittelijä

osastopäällikkö

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Jarkko Karttunen, projektinjohtaja, puhelin: 310 38360

jarkko.karttunen(a)hel.fi

Liitteet

1

Tarjous 3.8.2016 ja 12.8.2016

2

Tarjous 3.8.2016 ja 12.8.2016 (julkaisuversio)

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, yleisten töiden lautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Tarjoaja

 

Talouspalvelut

Liite 1
Liite 2

Valmistelija

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500

Elimäenkatu 5

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058890

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alvnro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38674

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

26/2016

1 (31)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

Ko/3

 

06.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 357

Yleisten töiden lautakunnan lausunto Thomas Wallgrenin ja 27 muun valtuustoaloitteesta Haaganpuron ja sen taimenkannan elvyttämiseksi

HEL 2016-007253 T 00 00 03

Lausunto

Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Haaganpuro (entinen Mätäpuro) virtaa Pakilan, Maunulan ja Haagan läpi Pikku-Huopalahteen. Pääuoman pituus on 11,6 km, josta alle 25 % on putkitettu. Keskivirtaamaksi on pienvesiohjelmassa arvioitu 101 l/s. Virtaamavaihtelut ovat suuria. Aloitteessa kunnostettavaksi ehdotettu osuus on noin 700 metriä. Haaganpuron suulle on 1980-luvulla rakennettu betoninen kynnysrakenne, jolla vesipinta pidetään puistoalueella maisemallisesti halutussa tasossa. Kynnys on rakennettu niin, että puistoalueella veden pinta on lähes tasavedessä.

Ehdotettu toimenpide on vuonna 2007 valmistuneen Helsingin pienvesiohjelman mukainen. Pienvesiohjelmassa on esitetty toimenpiteeksi puron suun patorakennelman muuttamista kalojen kululle sopivaksi jakamalla pudotuskorkeutta pidemmälle matkalle koskimaiseksi kiveämällä, jolloin taimenen kutu- ja poikastuotantohabitaatti lisääntyy. Tätä pienvesiohjelmassa esitettyä toimenpide-ehdotusta ei ole toteutettu. Aloitteessa kunnostettavaksi ehdotetulta puron osalta on poistettu kiintoainesta ja uomaan kertynyttä kasvillisuutta viimeksi vuonna 2010 Uudenmaan ympäristökeskuksen tekemän suunnitelman mukaan. Silloin myös levennettiin padon harjassa olevaa aukkoa virtausolosuhteiden parantamiseksi ja tulvien pienentämiseksi. Muutoksella parannettiin hiukan kalaston vaellusmahdollisuuksia padon yläpuolisille alueille.

Puroon on onnistuttu kotiuttamaan purossa luontaisesti viihtyvä taimenkanta. Kalojen elinolosuhteiden parantamiseksi Virtavesien hoitoyhdistys on tehnyt talkookunnostuksia Haaganpurolla ja sen sivu-uomalla Maunulanpurolla. Rakennusvirasto on teettänyt uomakunnostuksia, joissa on myös poistettu tai madallettu nousuesteitä.

Kalojen nousua puroon helpottava pohjapadon alentaminen tai poistaminen voi väärintoteutettuna alentaa vedenpintaa liian matalaksi kaloille. Riskinä on myös meriveden nouseminen purouomaan silloin kun meriveden pinta on korkealla. Puiston viereisten korttelialueiden geotekninen stabiliteetti on otettava huomioon. Veden pinnan lasku voi aiheuttaa uoman reunojen vakavuuden heikkenemistä. Uoman muotoilua esimerkiksi tulvatasantein hankaloittaa se että uoma on perustettu osittain hirsiarinarakenteelle.

Pikku-Huopalahden aluetta on täytetty eri aikoina ja maamassojen laatu on tarpeen varmistaa jo suunnitteluvaiheessa ja ottaa huomioon myös maaperän sisältämät mahdolliset haitta-aineet.

Haaganpuron valuma-alueelle on rakennusvirastossa parhaillaan tekeillä hulevesiselvitys. Työssä on selvitetty Haaganpuron valuma-alueen nykytilaa ja suunnitteilla olevien kaavahankkeiden ja yleiskaavaluonnoksen mukaisen rakentamisen vaikutuksia hulevesien virtaamiin ja tulvahuippuihin. Selvityksessä on tarkasteltu myös padon madaltamisen ja avaamisen vaikutuksia tulvien hallintaan sekä kalaston elinolosuhteiden parantamiseen.

Kunnostushankkeesta tulee tehdä kokonaisvaltainen suunnitelma kustannusarvioineen. Hanke ei sisälly vuosien 2017–2026 investointiohjelmaan. Suunnittelussa tulee ottaa huomioon taimenkannan elvyttämisen lisäksi ympäristönsuojelulliset, maisemalliset ja teknistaloudelliset näkökohdat. Puron tulvimisherkkyys ja virkistyskäyttö ovat myös tärkeitä huomioon otettavia asioita.

Yleisten töiden lautakunta pitää hyvänä esitystä Haaganpuron alajuoksun kunnostamisesta huomioon ottaen edellä mainitut reunaehdot.

Esittelijä

osastopäällikkö

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Päivi Islander, projektipäällikkö, puhelin: 310 38649

paivi.islander(a)hel.fi

Liitteet

1

Allekirjoitettu, Wallgren Thomas ym. valtuustoaloite Kvsto 15.6.2016 asia 15

2

Wallgren Thomas ym. valtuustoaloite Kvsto 15.6.2016 asia 15

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Lausuntoehdotus

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Kaupunginvaltuutettu Thomas Wallgren ja 27 muuta valtuutettua ovat esittäneet, että kaupunki laatii toimenpidesuunnitelman siitä miten Haaganpuron padolla tehty tekolampi-osuus, eli Haaganpuron Pikku-Huopalahden alueen uoma, osuudella Vihdintie-meri voitaisiin ennallistaa takaisin uhanalaiselle taimenelle soveliaaksi.

Kaupunginhallitus on pyytänyt yleisten töiden lautakunnan lausunnon aloitteesta 15.9.2016 mennessä.

Esittelijä

osastopäällikkö

Silja Hyvärinen

Lisätiedot

Päivi Islander, projektipäällikkö, puhelin: 310 38649

paivi.islander(a)hel.fi

Liitteet

1

Allekirjoitettu, Wallgren Thomas ym. valtuustoaloite Kvsto 15.6.2016 asia 15

2

Wallgren Thomas ym. valtuustoaloite Kvsto 15.6.2016 asia 15

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500

Elimäenkatu 5

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058890

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alvnro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38674

 

FI02012566

 

 

 


Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

26/2016

1 (31)

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

 

 

 

06.09.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

MUUTOKSENHAKUOHJEET

1

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 349, 350, 351, 352, 353, 354 ja 357 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

2

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 355 §.

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistystoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

        hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:

Radanrakentajantie 5

 

00520 HELSINKI

Sähköpostiosoite:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faksinumero:

029 56 43314

Käyntiosoite:

Radanrakentajantie 5

Puhelinnumero:

029 56 43300

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

        päätös, johon haetaan muutosta

        miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi

        perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

        päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä

        todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta

        asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistystoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

3

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 356 §.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

        se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)

        kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:

helsinki.kirjaamo@hel.fi

Postiosoite:

PL 10

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Faksinumero:

(09) 655 783

Käyntiosoite:

Pohjoisesplanadi 11-13

Puhelinnumero:

(09) 310 13700 (Yleishallinto)

 

(09) 310 13701 (Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi)

 

(09) 310 13702 (Rakennus- ja ympäristötoimi)

 

(09) 310 13703 (Sivistystoimi)

 

(09) 310 13704 (Sosiaali- ja terveystoimi)

 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

        päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu

        miten päätöstä halutaan oikaistavaksi

        millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

        oikaisuvaatimuksen tekijä

        millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen

        oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.


 

Yleisten töiden lautakunta

 

 

 

Terhi Koulumies

puheenjohtaja

 

 

 

 

Kristiina Jokinen

pöytäkirjanpitäjä

 

 

Pöytäkirja tarkastettu

 

 

 

Jussi Heinämies

Maija Wirén

 

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu.

 

Pöytäkirja on pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa (Pohjoisesplanadi 11-13) 16.09.2016.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1500

Elimäenkatu 5

+358 9 310 1661

0201256-6

FI0480001200058890

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 51

Faksi

 

Alvnro

rakennusvirasto@hel.fi

http://www.hel.fi/hkr

+358 9 310 38674

 

FI02012566